Aandachtspunten

Aandachtspunten voor de eerste dagen van een nieuwkomer op jouw school, in jouw klas:

Het leren van de Nederlandse taal vraagt 5 tot 7 jaar de tijd. Na 1 jaar nieuwkomersonderwijs gaat de taalontwikkeling door op de vervolgschool.

  • Creëer een gastvrije sfeer om het kind zich welkom te laten voelen.
  • Geef een rondleiding waarbij je wijst waar de belangrijke plekken zijn zoals het toilet, de buitendeur en de eigen groep.
  • Laat de klas kennismaken met het land van herkomst van de nieuwe leerling.
  • Gebruik visuele ondersteuning, zoals dagindelingen met afbeeldingen van activiteiten (zoals lezen, eten, pauze).
  • Visualiseer zoveel mogelijk informatie.
  • Indien nodig: maak gebruik van vertaaltools zoals Google Translate.
  • Vraag ons naar de inzet van onze tolken in cultuur & taal t.b.v. kind- en oudergesprekken.
  • Wijs een buddy aan voor het nieuwe kind.
  • Vind achtergrondinformatie over de leerling, Voor vluchtelingkinderen vind je informatie op  www.augeo.nl/vluchtelingenkinderen.
  • Gebruik een online beeldwoordenboek zoals http://bit.ly/CTO_babadada.

Wat extra tips voor effectieve ondersteuning:

  • Laat leerlingen leren van leeftijdsgenootjes met goede taalvaardigheid.
  • Begin met gesloten vragen of vragen waarbij het antwoord aangewezen kan worden, voordat je overgaat op vragen met éénwoordige antwoorden en open vragen.
  • Geef feedback door correcte zinnen zelf te herhalen.
  • Richt je in eerste instantie op de inhoud en niet direct op de vorm.
  • Focus na de dagelijkse algemene taalvaardigheid (DAT) op de cognitieve academische taalvaardigheid (CAT).
  • Verbind taal met handelen waar mogelijk.
  • Gun het kind een stille periode om te wennen, zelfs als dit lang duurt. Lees de stadia van tweede taalverwerving.
  • Begin met receptieve oefeningen zoals luisteren en nazeggen, voordat je overgaat op productieve oefeningen.
  • Kinderen leren ook taal door te luisteren naar instructies met visuele ondersteuning in de klas.