Aandachtspunten voor de eerste dagen van een nieuwkomer op jouw school, in jouw klas:
Het leren van de Nederlandse taal vraagt 5 tot 7 jaar de tijd. Na 1 jaar nieuwkomersonderwijs gaat de taalontwikkeling door op de vervolgschool.
- Creëer een gastvrije sfeer om het kind zich welkom te laten voelen.
- Geef een rondleiding waarbij je wijst waar de belangrijke plekken zijn zoals het toilet, de buitendeur en de eigen groep.
- Laat de klas kennismaken met het land van herkomst van de nieuwe leerling.
- Gebruik visuele ondersteuning, zoals dagindelingen met afbeeldingen van activiteiten (zoals lezen, eten, pauze).
- Visualiseer zoveel mogelijk informatie.
- Indien nodig: maak gebruik van vertaaltools zoals Google Translate.
- Vraag ons naar de inzet van onze tolken in cultuur & taal t.b.v. kind- en oudergesprekken.
- Wijs een buddy aan voor het nieuwe kind.
- Vind achtergrondinformatie over de leerling, Voor vluchtelingkinderen vind je informatie op www.augeo.nl/vluchtelingenkinderen.
- Gebruik een online beeldwoordenboek zoals http://bit.ly/CTO_babadada.
Wat extra tips voor effectieve ondersteuning:
- Laat leerlingen leren van leeftijdsgenootjes met goede taalvaardigheid.
- Begin met gesloten vragen of vragen waarbij het antwoord aangewezen kan worden, voordat je overgaat op vragen met éénwoordige antwoorden en open vragen.
- Geef feedback door correcte zinnen zelf te herhalen.
- Richt je in eerste instantie op de inhoud en niet direct op de vorm.
- Focus na de dagelijkse algemene taalvaardigheid (DAT) op de cognitieve academische taalvaardigheid (CAT).
- Verbind taal met handelen waar mogelijk.
- Gun het kind een stille periode om te wennen, zelfs als dit lang duurt. Lees de stadia van tweede taalverwerving.
- Begin met receptieve oefeningen zoals luisteren en nazeggen, voordat je overgaat op productieve oefeningen.
- Kinderen leren ook taal door te luisteren naar instructies met visuele ondersteuning in de klas.